måndag 9 februari 2009

Nattamat

Måndagen den nionde februari 2009 går till historien som ännu en seg dag som liksom bara försvann. Jag har teknikhistoria som skall in inatt och borde eg. stressäta och sätta igång om jag faktiskt vill få det gjort.
Istället kommer jag värma lite soppa jag har kvar från i Lördags, sätta mig och se på ett avsnitt Heroes, kanske äta chokladpralinerna jag fick av mina rara vänner i Lördags för att sen gå ner till affären och handla ingredienser till kvällens, eller kanske snarare nattens, lyxmåltid.

Vita bönor i tomatsås


1 burk stora vita bönor
tomatpuré
olivolja
vitlök
salvia
vitt vin (matlagningsvin)

Häll i, vad som verkar vara, lite för mycket olja i en liten kastrull. Lägg i typ en matsked salvia och kanske 2-4 pressade vitlöksklyftor i och värm på. Låt inte vitlöken brännas vid! Lägg i de vita bönorna, fyll på med vitt vin och 2 matskedar tomatpuré. Låt puttra under lock i 15-20 min på ganska låg värme.

Ät tillsammans med stekt halloumi, quorn eller bara en värmd vitlöksbaguette (eller bacon om du inte är vegetarian) och en enkel sallad (ruccola och cocktailtomater med balsamvinäger och salt och peppar).

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, det verkar ju uppenbart att maten ligger dig varmare om hjärtat än teknikhistorian :)

Agnes sa...

Veckodagar skrivs med liten begynnelsebokstav :)

F.d. Förakt sa...

http://www.matservice.se/produkt.aspx?avd=1&vgr=64&sub=176&productid=42771

Mattias sa...

Fröken Förakt: :D:D:D