tisdag 17 februari 2009

Jedi Mind Tricks och Linssoppa

Såg Jedi Mind Tricks på Musikens hus idag. Riktigt riktigt bra. Jus Allah verkade ha blivit ganska full uppe på scen och dansade runt väldigt suspekt på slutet. Några av låtarna fick mig verkligen att attackgunga med hand i luften och allt. Bästa hiphop-spelningen sen Sage Francis på bommen '04 tror jag.

Jedi Mind Tricks med gäster

Strax före förfesten idag svängde jag ihop en liten linssoppa som jag blev ganska nöjd med. Den är löst baserat på receptet på baksidan av linspaketet men, tycker jag, lite förbättrad.

Linssoppa med spenat och vitt vin
  • 1,5 dl gröna linser (väl sköljda!)
  • 2 potatis
  • 1 bananschalottenlök (eller en halv normalstor gul lök)
  • 3 vitlöksklyftor
  • 1-2dl vitt mastlagningsvin
  • 1 tärning grönsaksbuljong
  • 50-100g tinad spenat (inte säker exakt hur mycket jag tog. Men "inte så mycket" är ganska lagom)
  • Tabasco
  • Spiskummin
  • 2 lagerblad
  • Olivolja
  • Salt och peppar
Hacka löken i småbitar. Skala och skär upp potatisen i mindre bitar.
Täck botten på en liten kastrull med olivolja. Pressa i vitlöken och lägg i löken. Låt steka en kort stund utan att bränna vid. Lägg i en matsked spiskummin och låt steka en liten stund till.
Häll i linserna, potatisen, spenaten, buljongtärningen, lagerbladen och vinet. Fyll på med kallt vatten.
Låt koka i ungefär 20 minuter och smaka av med Tabasco, salt och peppar.

Inga kommentarer: