söndag 4 januari 2009

Vegetarisk mat

Jag har varit vegetarian i snart nio år nu och har alltid älskat mat, både att laga och att äta. För mig känns det nästan magiskt när jag lyckats röra ihop någonting med smaker som verkligen fungerar tillsammans. Det finns väldigt mycket att lära och fundera om kring mat och eftersom lärande och tänkande är det jag uppskattar mest här i livet så... ja ni förstår.Idag rörde jag ihop en jättegod pastasallad. Något av en klassiker om man känner mig närmre. Det fina med just pastasallad är att det är en av få rätter där man kan leka ganska fritt med ingredienserna utan att det behöver bli konstigt för det. Jag tycker det är sällan mat blir bättre av att röra in en extra ingrediens, men just här fungerar det ganska bra.

Dagens pastasallad innehåller:
  • 1 röd lök (tyvärr lite för stark)
  • 1 liten plastburk Ridderheims inlagda parmesan (evigt gott och med i alla mina sallader!)
  • 2 Avokados
  • 1 burk färdigkokta stora vita bönor
  • 1 förpackning blandsallad med mycket ruccola
  • 10 röda cocktail-tomater
  • Pasta (skruvpasta specifikt)
Dressing/smaksättning/kryddning/whatever-you-want-to-call-it:
  • Flytande Akaciahonung (bara lite grand)
  • Olivolja
  • Balsamvinäger
  • Rosmarin
  • Chili-flingor
  • Salt
  • Grovmalen Svartpeppar (finmalen svartpeppar och vitpeppar är äckligt)
Övriga ingredienser jag verkligen kan rekommendera i en god pastasallad:
  • Mozarella (nästan alltid med i mina sallader, men Hemköp hade ingen idag)
  • Rostade pinjenötter eller solroskärnor
  • Kidneybönor
  • Salladslök
  • Rädisor (de ska helst vara rätt så färska så de är milda i smaken)
  • Dijonsenapsvinegrett (lika delar balsamvinäger och olivolja, pressad vitlök, dijonsenap, salt & peppar och ev. lite lite strösocker)
Saker jag sett andra stoppa i pastasallad som jag själv inte uppskattar alls:
  • Fetaost
  • Paprika
  • Selleri
  • Isbergssallad
  • Vanliga tomater
Gemensamt för de första tre är att dess smaker tar på tok för mycket plats för min smak, de riskerar att helt dominera salladen och det uppskattas inte alls. Isbergssallad och vanliga tomarer är bara skittrist när det finns ruccola och cocktail-tomater.

3 kommentarer:

DanielM sa...

Ingen paprika? Testa grillad paprika, grymt gott.
Inlagd parmesan skall jag ta mig en närmare titt på.

Grovt Initiativ sa...

SELLERIIIIIIII

Mattias sa...

Hm, grillad paprika kanske vore något att testa. Det är betydligt mildare.