onsdag 21 januari 2009

2008 in hindsight

2008 var ett ganska händelserikt år, här följer lite av vad som hände...

Jag flyttade från Malmö.
Malmö gav mig en boendeform och vänner jag snabbt lärde mig att älska. Det är verkligen något visst med att bo gemensamt, att alltid ha folk omkring sig att prata med eller bara laga mat tillsammans med. Förutom kollektivboendet och vännerna saknar jag närheten till havet, möllan och Malmös schyssta restauranger mest.

Jag flyttade till Göteborg
. Av det ena följer det andra så at säga och där jag i Malmö alltid hade folk omkring mig så bor jag nu istället själv här i Göteborg. Det betyder att jag får förlita mig på studentköket för trängande sociala behov, något som i och för sig fungerar ganska bra.
Till en början var jag, skall erkännas, lite rädd för att flytta tillbaka till Göteborg. Skulle det, förutom att vara en flytt 27 mil norrut, också vara att flytta 1,5 år tillbaka i tiden? Samma vänner, samma plugg och samma fester som förr? Men Göteborg visade sig ha mer att ge och det blev istället lite av en kompott av både gammalt och nytt.

Jag kom över mitt ex.
Väldigt skönt, speciellt som vi klarar av att fortsätta vara vänner.

Jag klippte bort mina tovor och började ansa mitt skägg.

Jag sade upp mig från mitt jobb. Ett trist jobb där jag jobbade med att rätta buggar i ett hopstressat, okommenterat hafsverk som några andra skrivit. Efter ett par månader blev jag dessutom vägflyttad till ett nytt kontor och fick plötsligt pendelavstånd istället för gångavstånd. Not cool.

Jag var på Roskildefestivalen. Förutom sex karatefyllor i rad, camp-häng med billig ljummen Tuborg och exotisk festivalmat (med Roskilde-damm i) fick jag uppleva skitbra konserter med Radiohead, The Ting Tings, Duffy och Digitalism.
När Radiohead kom tillbaka upp på scenen för andra gången under sin spelning, för att spela Karma Police för en, kanske 50 000 man stor publik, hände något mycket fint. En överförfriskad kvinna i sina 40 stod och vinglade bredvid mig och verkade verkligen njuta av spelningen. När de så till slut började spela de första tonerna på Karma Police kunde hon inte hålla sig utan började stilla gråta för sig själv när hon tittade på en spelning som förmodligen betydde betydligt mycket mer för henne än för mig. Fint som sagt.



Att åka över sundet på festival istället för att åka till en svensk festival är, till viss del, att festivala i en helt annan värld. På Roskilde röker folk gräs och hasch öppet, på campingen, på festivalområdet och under spelningarna. På festivalområdet kan man köpa alkoholhaltig slushpuppie ur en vagn. Man kan köpa Cosmopolitan för trettio danska som upphälles ur gummislang kopplad till stora termosar glada danskar bär på ryggen. Ambulerande cocktailbarer for ya! På campingen kan man köpa flak med ljummen Tuborg för 150-ish danska eller så kan man nappa på paketerbjudandet "1.5 liter cola och en sjuttis vodka" för en, med svenska mått mätt, billig penning. Roskilde blir det nog igen tror jag.

Jag upptäckte ny musik. Främst började jag uppskatta dansmusik på riktigt. Techno, House, Electronica, Drum'n'Bass och Dubstep är genrer jag börjat uppskatta (mer) under det här året. Klubbkvällar på Big Bad Bass i Malmö och Bassline, Klubb O och The Eye här i Göteborg har spelat stor roll.
Mitt musikår '08 kan nog sammanfattas i ett par topplistor tror jag. Det är värt ett försök i alla fall:

Top 5 bästa grupper/artister '08:
  1. Justice
  2. Magnetic Fields
  3. Familjen
  4. Robyn
  5. The Ting Tings
Top5 bästa album '08
  1. Third - Portishead
  2. Cross - Justice
  3. Robyn - Robyn
  4. Det snurrar i min skalle - Familjen
  5. We started nothing - The Ting Tings
Top10 bästa låtar '08
  1. The Rip - Portishead
  2. Det snurrar i min skalle - Familjen
  3. Planisphere pt1 - Justice
  4. Papa Was a Rodeo - Magnetic Fields
  5. Paper Planes - M.I.A
  6. Jag är en Vampyr - Markus Krunegård
  7. Dismissed - Uffie
  8. That's not my Name - The Ting Tings
  9. Night - Benga & Coki
  10. With every Heartbeat - Robyn/Kleerup
Top5 bästa konserter '08
  1. Magnetic Fields - Lorensbergsteatern Göteborg
  2. The Ting Tings - Roskilde
  3. Radiohead - Roskilde
  4. Digitalism - Roskilde
  5. Etienne de Crécy - Malmöfestivalen (Jag såg bara 10-15 minuter, men damn vilken show!)
Jag såg på film. Men betydligt färre filmer än tidigare år, jag tror bara jag betygsatt kanske 20 filmer det här året på filmtipset, men de flesta har vart riktigt bra å andra sidan.

Top5 bästa filmer '08:
  1. Persepolis
  2. Du levande
  3. Into the Wild
  4. Control
  5. We feed the world

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du borde aldrig övergivit skägget!

Mattias sa...

Äh det växer ut.
Brukade raka det runt jul när jag körde skägg. :)

eva sa...

Saknar Radiohead, längesen man lyssnade :)