torsdag 15 januari 2009

Rabatter

Jag har något att bekänna. Idag har jag har varit en såndär jobbig kund man bara älskar att hata när man står bakom dem i kön.
Jag impulsköpte tre burkar bönor för att det stod "3 för 20:-" på en fin skylt bredvid bönhyllan. En rejäl besparing eftersom jag annars skulle bli tvungen att punga ut hutlösa 33 riksdaler för sagda förkokta balgväxter.
Hursomhelst. Rabatten gick såklart inte igenom. Otippat. Jag poängterar det här för en mycket upptagen kassörska som, efter en del väntan, ber mig plocka fram bönorna. Sen är hon upptagen med något annat en stund och jag bestämmer mig för att det här inte är värt 13 kronor och plockar undan mina bönor igen. Då vänder hon sig om igen och ber mig plocka fram dem en gång till. Hon tittar på dem och förklarar snällt för mig att det var en annan sorts bönor som var rabatterade. Jag plockar tillbaka dem i påsen, hon ber om ursäkt och börjar plocka fram de tretton kronorna, som under ett par sekunder är herrelösa då ingen av oss vill bekänna äganderätt.
När jag sen tagit emot slantarna och gått därifrån börjar jag fundera på om det var värt det. Inte gnällandet om att få tillbaka slantarna, för det är jag då helt på det klara med att det inte var. Det är bara tretton kronor och situationen blev precis så pinsam som man kan vänta sig.
Snarare: är det värt att nappa på rabatterbjudanden? Jag tycker mig bli lurad av systemet lite för ofta på två olika plan: dels klantar jag mig och tar fel varor eller så glömmer kassörskan knappa in rabatten, dels köper jag skit jag inte vill ha (eller behöver just nu) och så blir jag tvungen att anpassa mina matvanor till ett jättekonstigt bulkinköp. "Ja Mattias, nu blir det ägg varje dag i en vecka" eller "Nu dricks det inget annat än citron-iste förrän det här jättebilliga jätteinköpet är uppdrucket".
Tål att funderas på. Återkommer med slutsats. Nu blir det vin och Mario Kart.

2 kommentarer:

Grovt Initiativ sa...

precis som detta då.

http://sofreshsocleanclean.blogspot.com/2008/12/it-bargain-we-love.html

Mattias sa...

Exakt! :)