lördag 27 december 2008

Att ha lust

Apatin har varit ganska framträdande de sista veckorna den här hösten. Jag vet inte om det är ångest i samband med dåligt uppföljda studier som kallat fram det eller något annat. I vilket fall har jag ett tag nu inte haft lust att göra så mycket annat än att dricka öl med vänner eller gå ut och klubba. Alla andra intressen har verkat gråa och ointressanta. Det känns därför väldigt skönt att få ha ägnat kvällen åt ett av mina riktigt gamla nördintressen, nämligen att programmera.
Jag har den här kvällen skrivit de första raderna kod till en Trie. En Trie är fin liten datastruktur som används för att implementera t.ex. T9 i mobiltelefoner och liknande. Tries har dessutom den fina egenskapen att de lätt låter sig implementeras funktionellt vilket är lite av ett krav när jag hobbykodar.
Jag har hursomhelst ingen som helst användning av koden i fråga, syftet är rent rekreationellt och jag har väldigt roligt.

2 kommentarer:

Grovt Initiativ sa...

det är coolt att koda.

David Waern sa...

Fan vad rätt. En trie. Bara för att det är kul.