fredag 30 oktober 2009

Störmoment på Internetforum (del 1): De så kallade "snabba" frågorna (och att inte kunna formulera en ordentlig rubrik)

Inledning

Jag följer sedan ett antal år ett flertal internetforum. I ärlighetens namn är det väl egentligen bara ett faktiskt forum och kanske tio mailinglistor vi pratar om, men principen är densamma (även om tillgängligheten hos just internetforum tenderar att ha en trist effekt på förhållandet idioter per ickeidiot). Det här tidsförspillandet är hursomhelst inte helt utan störmoment vilket föranleder titeln på det här och ett antal påföljande blogginlägg.
För att slippa skriva knöliga och långa formuleringar som "trådskaparen", "han/hon" eller "forumpersonen som skrev ett inlägg med nyss beskrivna störmoment i" tänker jag kalla subjektet i alla blogginlägg i den här serien för "idioten". Det här gör jag endast av praktiska skäl (ingen specifik person åsyftas).

De så kallade "snabba" frågorna (och att inte kunna formulera en ordentlig rubrik)

Ungefär två till tre gånger i veckan postar någon idiot en ny tråd under den direkt klassiska rubriken "Snabb fråga" (eller en variant på densamma). Det här retar mig av två skäl:
  1. Vad menar denne idiot? Är frågan idioten ställer så pass enkel att formulera att det går jättesnabbt att skriva ner den och vad skulle vi i så fall ha för nytta av den informationen? Handlar det kanske snarare om att frågan är så kort att det går supersnabbt att läsa frågan. Tror idioten bara att det kommer gå dundersnabbt att producera ett svar? Vad har han i så fall för belägg för det? Svaret skulle påfallande ofta vara inga alls.
    Kortfattat så förstår jag inte alls vilka kvaliteter en fråga skall ha för att få kallas "snabb". Jag tror inte att de som använder uttrycket gör det heller.
  2. Rubriken säger noll och inget¹ om trådens innehåll.
--
1: här använder jag mig av en s.k. tautologi för att visa att jag verkligen menar det jag säger.

2 kommentarer:

Patrik sa...

Hoppas fan du tänker ta upp "enligt mig" i en kommande del.

Mattias sa...

Nä. Det bör vara uppenbart.