måndag 22 juni 2009

Ett lite sent inlägg i äktenskapslagsdebatten

Läste just ett blogginlägg om den nya äktenskapslagen. Följande citat fick mig att reagera:
Det är viktigt att framhålla att endast de präster som vill ska viga homosexuella par. Lika lite som staten kan gå in och tvinga en företrädare för ett religiöst samfund att viga homosexuella par, mot dennes vilja, kan jag tänka mig att de samkönade par som önskar gifta sig vill vigas av någon som anser att deras kärlek går emot den kristna tron.
Vad enskilda kristna homosexuella vill att deras präst tror på kan jag bara spekulera om, den biten bekommer mig inte. Det jag inte tycker är okej här är att lagstadga rätten för vigselförrättare att diskriminera homosexuella. I sak är det likvärdigt med att ge vigselförrättare rätten att förvägra mörkhyade vigsel.
Som vanligt har jag ingen respekt för personlig tro här. Man har såklart rätt att tro på precis vad man vill, men när det kommer till att vilja implementera sin tro bör man behandlas precis som alla andra, troende som icketroende. Samhällets rättesnören i stort bör alltid komma först. Vigselförrättare som kategoriskt vägrar viga par baserat på kön, religion, sexuell läggning eller etnicitet bör omedelbums förlora sin rätt att förrätta vigslar och ställas inför rätta för diskrimineringsbrott.
Avslutningsvis vill jag passa på att ställa några frågor: Blev det såhär? Var det den här lagen som röstades igenom? Får man (fortfarande) lov att diskriminera homosexuella par som vill gifta sig?

5 kommentarer:

Agnes sa...

Du menar att präster i svenska kyrkan inte ska kunna vägra att viga t ex ett muslimskt par...?

Mattias sa...

Jag har inget emot att de kräver medlemskap i svenska kyrkan för vigsel. Jag har ingen direkt koll på formaliteterna kring medlemskap och förkunnande av en religiös tro osv., men man kan väl inte vara med i svenska kyrkan som muslim right? För i så fall slipper jag ju lite ta ställning i den frågan. I det generella fallet tycker jag inte man skall få diskriminera baserat på tro dock.
Min poäng är att det finns både religiösa och borgerliga vigselförrättare och de bör behandlas lika.

Kusin Mikaela sa...

Som jag har förstått det ska svenska kyrkans så kallade kyrkostyrelse i höst besluta huruvida man vill behålla sin rätt att utföra juridiskt giltliga vigslar. Om det gör det, så kan kyrkan inte heller neka att viga samkönade par. Däremot kan nog fortfarande en enskild präst välja att inte viga till exempel samkönade par (tror jag)...

Thomas sa...

Tycker det går i linje med den borgerliga idén att separera kyrka och stat att religiösa samfund ska få lov att vara precis hur diskriminerande de vill. Kan också se en viss fördel i det, inte som att man drabbas av det om man inte av någon sjuk anledning faktiskt vill gifta sig och om folk kanske får upp ögonen för religionens hatbudskap pga deras egna oförmåga till PR-strategi så är det väl inget att hänga läpp över.

förbisurfande tjej sa...

Präster har idag, fastän SK röstat för homosexuella vigslar, rätt att vägra viga ett samkönat par. Församlingen har då som ansvar att ordna fram en annan präst. Man kan tycka många saker om det. En sak man dock bör ta med i debatten är att präster har rätt att säga nej till vem som helst som vill gifta sig. Det behöver inte vara diskriminering för det, utan äktenskap anses vara enormt inom kyrkan och tycker prästen inte att paret verkar redo för äktenskapet och inte vill ha det på sitt samvete har han/hon alltid rätt att neka dem. Det är inte så ovanligt som man kan tro. Värt att veta.